Tarcza do zatrzymywania pojazdów policyjna

Kategorie
 
 
 
 
 

Tarcza do zatrzymywania pojazdów policyjna

31. lipca 2023
Tarcza do zatrzymywania pojazdów policyjna

Samochód pędzi nocą przez ulice miasta. Kierowca nagle zauważa czerwone światło, które pojawiło się tuż przed nim. Miga w górę i w dół. To kontrola drogowa. Policjanci natychmiast podchodzą do zatrzymanego pojazdu, świecą latarkami do wnętrza, uważnie mu się przyglądając. W promieniu światła widzi dokładnie twarz oraz ręce kierowcy, któremu następnie kontroluje okazane dokumenty. Zdjęcie, dane osobowe, wszystko wydaje się być w porządku. Następnie sprawdza obowiązkowe wyposażenie pojazdu. Latarka oświetla wnętrze otwartego bagażnika: trójkąt ostrzegawczy, koło zapasowe, apteczka. Jeszcze kontrola przeglądu technicznego. Policjant świeci na dokumenty - również brak zastrzeżeń. Jedyne co pozostało to potwierdzenie kodu VIN - policjanci są skrupulatni. Wszystko się zgadza. Szerokiej drogi i dobrej nocy. Auto odjeżdża ciemną ulicą, a ostre światło radiowozu znika.

Ryzykowne obowiązki

W opisanej sytuacji znalazło się wielu kierowców. Są to rutynowe czynności, będące częstym elementem codziennej służby w policji. Mają one jednak często miejsce późnym wieczorem lub w nocy, czyli w czasie ograniczonej widoczności z powodu braku światła dziennego. Mimo że jest to chlebem powszednim stróżów prawa, są to czynności stosunkowo niebezpieczne. Policjanci mogą być w takich przypadkach zagrożeni nie tylko z powodu niebezpieczeństw związanych z ruchem drogowym oraz brawurowymi lub pijanymi kierowcami, ponieważ zagrażają im również zatrzymani do wyrywkowej kontroli poszukiwani przestępcy lub agresywne osoby przyłapane na popełnianiu wykroczenia. Najlepszym sposobem na zapewnienie sobie bezpieczeństwa w takich sytuacjach jest poprawienie zarówno widoczności własnej osoby, jak i tego, co znajduje się w naszym otoczeniu. Oznacza to uzyskanie na tyle dobrej widoczności, aby móc w porę reagować na potencjalne zagrożenie. Może się to wydawać proste i oczywiste, w rzeczywistości jednak wcale takie nie jest. Zatrzymywanie samochodów nocą jest czynnością nietypową, mającą swoją specyfikę. Bezproblemowe przeprowadzenie takiej kontroli, oprócz zachowania określonej procedury, może zależeć przede wszystkim od odpowiedniego wyposażenia i ubrania. Właśnie to jest głównym tematem tego artykułu. Zacznijmy od samego zatrzymania pojazdu. Jako środek zabezpieczający przed przypadkową kolizją, obowiązkowa jest policyjna kamizelka odblaskowa. Następnie, zgodnie z procedurą, zatrzymanie następuje przy użyciu czerwonego światła. Naturalnie potrzebne jest odpowiednie źródło światła. Jest niezbędne jak w przebiegu typowych czynności kontrolnych, tak dla zapewnienia własnego bezpieczeństwa w przypadku niespodziewanego ataku. To jest główną przyczyną problemów: chodzi o brak odpowiednich środków, gdyż te będące obecnie w użyciu stają się wysoce niewystarczające.

Życie za wyposażenie

Standardowa latarka policyjna, której do dziś używa się na szkoleniach, w rzeczywistości nie jest odpowiednim urządzeniem w nowym tysiącleciu (tak jak napis MAY DAY często nie oznacza dosłownie wołania o pomoc). Niektórzy policjanci podobnego sprzętu używają już od kilkudziesięciu lat. O ile taka latarka jeszcze działa, jej słabe światło ledwo wystarcza do przeprowadzenia kontroli. Nawet dokumenty trzymane w ręce, mogą być z powodu słabego światła ledwo widoczne, kontrolowaną osobę ledwo widać, a czerwonego światła używa się do zatrzymywania pojazdów tylko w przypadku mgły, ulewy lub wichury. Odporność światła na niesprzyjające warunki, jak choćby na wodę, jest minimalna. Z tego powodu nagły deszcz oznacza konieczność przerwania czynności. Ponadto wytrzymałość akumulatorów jest co najmniej niewystarczająca, co dokuczliwe jest głównie zimą, kiedy niska temperatura znacznie skraca żywotność baterii. Kolejny element policyjnego wyposażenia, czyli tarcza do zatrzymywania pojazdów, ma podobne wady. Po zatrzymaniu auta staje się tylko przeszkodą w przeprowadzeniu kontroli. Ręce muszą być w tym momencie wolne, aby można było sprawdzić dokumenty lub obsłużyć alkomat. W skrajnych sytuacjach może to być nawet obrona osobista lub inna czynność niecierpiąca zwłoki. Niebezpieczna praca w policji może czasami wymagać użycia środków przymusu bezpośredniego lub broni. Co więcej, owego nieforemnego "lizaka" nie da się wykorzystać do żadnej innej czynności. W związku z tym paradoksalne jest, że życie i zdrowie stróży prawa zależy często od tego przestarzałego sprzętu.

Tarcza policyjna do zatrzymywania pojazdów

Rozwiązaniem tej sytuacji jest zdaniem ekspertów ciekawe urządzenie, które niedawno trafiło na rynek i spotkało się z bardzo pozytywnymi reakcjami. Jest to tzw. zestaw służbowy, stworzony na potrzeby policjantów. We współpracy w zespołem ekspertów z dziedziny państwowych służb bezpieczeństwa, postanowiliśmy przygotować odpowiednie nowoczesne wyposażenie przeznaczone do wykonywania standardowych czynności na służbie. Urządzenie powinno być praktyczne i wielofunkcyjne. Składany, lekki i wytrzymały. System był testowany i opiniowany przez ekspertów ds. bezpieczeństwa, a także policjantów pracujących w terenie. Zestaw składa się z kilku elementów: diody LED, baterii zasilającej diodę, nakładki sygnalizującej i etui do przymocowania przy pasku. Bateria wyposażona jest w 14 diod LED, które są, jak wykazały badania, optymalnym kompromisem pomiędzy intensywnym źródłem światła i jego dużą wydajnością. Źródłem zasilania są trzy baterie AAA, powszechnie dostępne i bardzo tanie (w odróżnieniu od np. CR 123 albo baterii ksenonowych). Bateria jest mało wrażliwa na wstrząsy i jest wodoodporna. Gumowa powierzchnia zapewnia wygodne użytkowanie nawet w mokrej, tłustej albo spoconej ręce. W zimie nie powoduje powstawania odmrożeń. Wyłącznik pokryty gumą umożliwia łatwe i wygodne użytkowanie. Czerwona nakładka sygnalizująca nakładana jest na przednią część baterii. Podczas zatrzymywania pojazdu, sygnalizator jest oświetlony i widoczny z dużej odległości. Dzięki obecności przedniego otworu, latarka nadaje się do standardowego użytkowania po zdjęciu nakładki. Po włożeniu latarki drugą stroną, plastikowa nakładka pełni rolę drugiego etui. Całość należy umieścić we właściwym pokrowcu. Pokrowiec wykonany z nylonu posiada elastyczny metalowy klips, przy pomocy którego możliwe jest szybkie i łatwe przymocowanie do dowolnego paska. Jak wykazały badania, jego noszenie jest wygodne, a użycie bardzo łatwe. Latarka jest wykonana z odpornego materiału, odporna na wstrząsy i wilgoć. Przednie szkło wykonane jest z poliwęglanu.

Nie tylko do zatrzymywania

Jak okazało się podczas intensywnych badań, nowa latarka może być wykorzystana nie tylko podczas czynności związanych z zatrzymywaniem pojazdów. Jej właściwości są nad wyraz pomocne także przy innych obowiązkach służbowych. Chodzi tu o bardzo praktyczną pomoc w wysoce niebezpiecznych sytuacjach. Zastosowanie silnego źródła światła podczas czynności wykonywanych przy ograniczonym świetle dziennym może być różne: kontrole podejrzanych osób, akcje poszukiwawcze w terenie, wkraczanie do niebezpiecznych pomieszczeń itd. Wbrew pozorom chodzi nie tylko o czas nocny. Niezawodne źródło światła warto mieć przy sobie o dowolnej porze podczas służby - nawet podczas gorącego, słonecznego dnia. Zawsze można zostać wydelegowanym do pełnienia służby tam, gdzie widoczność będzie ograniczona. . W takich przypadkach światło jest bardzo przydatne. Solidna latarka jest do życia niezbędna - w tak ryzykownej pracy jak służba w policji, należy to rozumieć dosłownie.

Chodzi o wodoodporną, wytrzymałą, wyposażoną w 14 diod LED latarkę z przepuszczającym światło nakładanym czerwonym stożkiem. Sama latarka bez nałożonego stożka zapewnia intensywny, szeroki strumień białego światła.

Od innych tego typu produktów oferowanych na rynku, odróżnia ją przede wszystkim jej ergonomiczność. Latarkę o długości 10cm i średnicy 3cm można włożyć do czerwonej, stożkowej nakładki o dopasowanej długości, przy czym latarka z nakładką nie zajmuje znacząco więcej przestrzeni niż bez niej. Całość można bardzo wygodnie włożyć do nylonowego pokrowca, wyposażonego w zatrzask. Sama latarka posiada wyłącznik w wieczku zlokalizowanym na spodzie, w związku z czym możliwe jest trzymanie jej w dwóch palcach. Wierzchnia część jest wyposażona w wytłaczany antypoślizgowy uchwyt. Przednia szybka wykonana jest ze wstrząsoodpornego poliwęglanu.

Nakładany stożek wyprodukowany jest z jasnoczerwonego plastiku. Jest wzmocniony po bokach i posiada otwór u góry, tak aby można było używać latarki z nałożoną nakładką. Stożek po zdjęciu z latarki pełni funkcję wyściółki nylonowego opakowania. Po włożeniu latarki i stożka do etui, zestaw ma 13cm długości, 5 cm szerokości i 5cm głębokości. Na pasku nie zajmuje więc zbędnego miejsca. Latarka zasilana jest bateriami alkalicznymi typu AAA, wkładanymi do specjalnego wysuwanego adaptera. Latarka z czerwonym stożkiem świecąca jasnym czerwonym światłem służy do bezpiecznego zatrzymywania pojazdów podczas akcji związanych z bezpieczeństwem na drodze.

 

Dołącz komentarz

...

Dodaj odpowiedź na komentarz:

... Anuluj
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Pełna (Desktop) wersja